Блог за византийска и поствизантийска култура и архитектура.Ще срещнете статии ,книги ,фотографии и авторски материали касаещи цялото т.н. "поствизантийско" пространство на Балканите ... крепости ,средновековни църкви ,фрески, архитектура и изкуство от Балканския полуостров...А именно днешните държави :България,Гърция,Турция,Сърбия,Македония,Румъния ... а защо не и от Русия,Украйна,Молдова и Италия ... Близкия Изток ... но по-нататък :)
петък, 2 октомври 2009 г.
Перлата на Македония ... Св Пантелеймон в Нерези
Село Горно Нерези ,сега е квартал на Скопие ,столицата на Р.Македония ,където имах щастието да попадна в един предновогодишен ден по покана на мои приятели сем. Станковски ... Наздраве Бояне ,Соня и Живели Йован :))))
Използвах момента да тормозя колкото мога повече главата на фамилията ,Боян да ме води по знайните и незнайни забележителности ,каквито в околностите на Скопие дал Бог много ... Тук ше обърнем внимание на един от фундаменталните средновековни паметници на Македония, без който обиколката на Скопие ,пък и на цялото Балканско византийско пространство би била немислима...църквата Св Пантелеймон в Горно Нерези.Споменаването на Нерези веднага в главите на учените византолози ,а и на изкушените любители прави асоциация с тази уникална по своето петкуполно решение малка , спретната и за сметка на това с фантастични стенописи от 12 ,15 и 16 век.Невъобразим късмет беше ,че успях да направя малко снимки ,които да ме топлят през студените зимни месеци и да ме размечтават за момента когато ще добия т.н. дозвола и да наснимам по - качествено и обстойно тези чудеса на средновековната стенна живопис ... В поста ще дам думата на Коста Балабанов ,чиято книга моята приятелка Силвия сканира и благодарение на нея използвам с оригиналния текст ,който надявам се няма да затрудни читателите :)
Ако Охрид, стариот Лихнидос, расположен на бреговите пя Белото езеро, низ вековите беше еден од наjзначаjните верски и културни центри во овоjдел од Балканот, седмите на Охридската архиепископиjа и место во коешто толку успешно се одвивала просветителската деjност на Клименти Наум - учениците на словенските просветители Кирил и Методиj - Cкопje, изградено во непосредна бхизина на античното Скупи, на бреговите на реката Вардар, беше познат административен, трговски и културен нектар на еден од наjзначаjните магистрални патишта што ги повезува Исток и Запад. Неговата долга историjа е исполнета со датуми што означуваат крвави пресметни на воjски, почеток и Kpaj на воени походи, крунисуванза на кралеви, уништувачки пожари, епидемии на заразни болести и чести земjотреси, од коишто некои се со катастрофални последици. Но градот на Вардар, слично на птицата феникс одегипетската митологиjа секогаш повторно се рагал од сопствената пепел, за одново да заживее со нов, поинтензивен и побогат живот.
Во Скопjeкако и по падините на живописните планини што го опколуваат, во различни времинjа биле изградени многу споменици на културата, мегу кои со своето значенjе се истакнуваат неколку цркви и манастири. Мегу нив лосебно внимание привлекува манастирската црква посветена на Св. Пантелеjмон, заштитникот на здравjето, што се наога во селото Горно Нерези. На видовите на овоjуметкички споменик е сочувано фрескосликарство, коешто по своите квалитети со право се вброjува мегу врвните дострели на византиското сликарство од времето на владеенето на познатата династиjа на Комнените.
Зачуваниот натпис, врежан во мермерната плоча поставена над влезната врата, ги дава основните податоци за историjата на црквата што била изградена и живописана во 1164 година со средствата на византискиот принц Aлекcej, син на Константин Ангел и Теодора, наjмладата керка на византискиот император Алексеj I Комнен. Посетуваjки jа денес црквата Св. Пантелеjмон во Горно Нерези, на некоj начин ни станува jacнa замислата на принцот Алексеj,коj немал претензиr да изгради монументална градба Kojaшто со своjата големина, употребениот материал и раскошен мебел би ги засенила дотогаш познатите градби на Цариград или Солун. Неговата концепциjа била значително поскромна во однос на големината и раскошот, но, како што заклучуваме денес, не и во однос на квалитетот и маjсторството на градителите и живописците коишто биле поканети да го реализираат обjектот. Дека принцот не погрешил во изборот зборуваат складните форми на до денес сочуваната црква, за чие што градене бил употребен обичен кршен камен, изваден во околината на манастирот и тули, но со големо майсторство претворени во полихромни површини коишто го нагласуваат впечатекот како oбектот да израснал од една монолитна стена, Koja во горниот дел завршува со една поголема осмострана и четири помали четиристрани куполи.
Ако непознатиот градител спагал во редот на талентираните мajcтори градители, непознатите зографи на живописот, без сомнение ги претставувале наjзначаjните имeна на византиските зографи на своето време. Со силата на своето сликарство тие, покраj другото овозможиле да биде исполнет, секако, и еден од основите мотиви на ктиторот - да не биде заборавен, што лесно можело да се случи, зашто принцот Алексеj, колку што ни е познвто денес, спагал мегу помалку познатите личности од фамилиjaтa на Комнените.
Од времето на граденето на црквата во 1164 година до 1555 година, кога во obojKpajсе случил еден од посилните земртреси, манастирот бил целосно сочуван. Какви биле и колку настрадале старите манастирски конаци не е познато, но за црквата со сигурност се знае дека ja загубила централната купола во Kojaшто, може да се претпостави,
бил насликан Исус Христос Пантократор, со фигурите на пророците фланкирани од страните на осумте прозорци.Биле оштетени и некои од сводовите, во кои биле насликани композиции што ги илустрираат Големите празници
Загрижените калугери на манастирот, помогнати од населението, во тие тешки денови на ропството под османлиите нашпе сили и средства да ja обноват црквата. Овде е местото да jaподвлечеме големата лубов, но и чувство за високите вредности на сликарството на оваа црква што го покажале, од една страна обновувачите, а од друга страна
зографите кои биле поканети да го изведат живописуването на новоизградените површини. Paботеjкиврз новиот живопис тие Hacтojyвалe да го сочуваат ceкojквадратен сантиметар од стариот, подредуваjки го cвojotцртеж и композиция кон фрагментарно сочуваните фигури од стариот живопис. Овие настоjуваниa посебно ги илустрира
композици]ата Причестуването на апостолите насликана во просторот на апсидата, кадешто под некои од новонасликаните светители се распознаваат и делови од телата на светителите што биле насликани во рамките на стариот живопис.
Така, од лериодот на втората половина на XVI век, до втората половина на XIX век посетителите на нерешката црква имале можност да ги гледаат и старите и новите фрески, односно живописот од 1164 година и ohojнасликан по силниот земjотрес од 1555 година Но за жал, од втората половина на XIX век таа можност била оневозможена поради чудната одлука врз постариот живопис да се наслика нов.
Новонасликаниот, дело на сосема невешт зограф, покривали го цел осно стариот живопис, ohojод 1164 година и ohojод втората половина на XVI век, го деградирал до кpajнaмерка внатрешниот изглед на црквата.
Благодарение на научниот интерес на познатиот историчар на византиската уметност Никола Окунев, во 1926 година повторно е откриен поголем дел од стариот живопис. Ова откритие ги отвора вратите на интензивното проучуване на нерешкиот живопис, при што посебно внимание му е посветено на проблемот на хронологиjата, иконографските
особености и стилските карактеристики. По извршените проучуваниjа, живописот на непознатите нерешки маjстори беше вброен мегу наjзначаjните споменици на византиската уметност, во прв ред поради извонредните сликарски квалитети. Потребно е да се нагласи, дека до времето на поисцрпното запознаване со вредностите на ова сликарство, пcтоеa одредени тенденции за оспоруване на креативноста и еволуирането на византиската уметност.
Мегутоа, нерешките маjстори, со силата на cbojotталент ги отстраниjа сомневаната, истакнуваjки ja недеосмислено токму таа креативна нишка на своето сликарство. Се разбира, и нивното сликарство се одвива во рамките на општите стилски норми во ликовното изразуване од периодот на XII век. но она што е ново, креативно, тоа секако е стремежот за подвлекуване на драматизмот во композициjата и силното одбележуване на емоционалните содржини на ликовите.
Денес кога се зборува за paзвоjот на византиското сликарство од XII век, со тенденциjа да се дефинира карактерот на оваа уметност и патот на неjзиниот развоj заедно се разгледуваат достигнуваната на зографите во неколку познати цркви Св. Бессребреници Козма и Дамjани Св. Никола во градот Костур и Св Горги во селото Курбиново - Преспа, со живопис насликан во 1191 година. Meгy сите овие творци, нерешките маjстори ги
презентираат врвните достигнувана на цариградската дворска уметност, додека зографите на костурските цркви, иако под дирекно влиjание на дворските зографи, не се во состоjба да ги coкриjaт слабостите на провинциските сликари - занаетчии. Нивната композицjа во извесна мерка е наивна, а цртежот несигурен. Слични се и карактеристиките на цртежот во Курбиново.
Веке спомнавме дека црквата во Нерези, според своите димензии, cпага во редот на помалите цркви од типот впишан крст во правоаголен простор, во случаjот комбинациja со слободен крст. Оттаму и содржината и распоредот на живописот се прилагодени кон возможностите што ги нуди црквата со мали димензии и од ваков комбиниран тип.
Над цоклата Kojaимитира рззнобоjни мермерни плочи, во првата зона, се насликани фигури на светители во цел раст - неповторлива галериjа на ликови со максимално издиференцирани физиономии.
Лесно ги распознаваме и следиме според нивните индивидуални белези, зашто некои се претставени како добродушни старци, задоволни од она што направиле во животот, други како сериозни и строги, готови секоj момент да направат забелешка поради нешто, макар тоа било посмело движене или подигнат тон. Едни се намуртени како да изразуваат незадоволство од она што го постигнале проловедаjки ги начелата на христиjанскзта peлигиja, други замислени како да жалат за изгубеното време.
Галериjата ликови во цел рст се одликува и по 6роjноста на вешто насликаните свети воини кои се прикажани како млади и силни мажи облечени во панцирни кошули и богато украсени туники, со комплетно наоружуеане и големи штитови во рацете.
Во просторот на олтзрот, по столбовите и на видовите на црквата сенасликани допоjасни претстави на светители во медалони, мегу кои, со cbojotпрекрасен колорит и ненадминлива експресивност, посебно се истакнуваат ликовите на светите врачи Кузман и Дамjан, од кои ликот на Дамjан, ни се чини, ги содржи сите достойнства на obojединствен според cвojaтaвредност сликарски ансамбл.
Кога ги спомнуваме ликовите насликани на столбовите, во источниот дел на црквата,треба да нагласиме дека на челната страна, во посебни, копаничарски обработени штукатурни рамки украсени со орнамент од преплет на лозница широки листови и стилизирани пауни, се насликани од едната страна патронот на црквата Св. Пантелеjмон, а од другата Св. Богородица со малиот Христос в раце. Св. Пантелеjмон е претставен како висок, нежен и облагороден младич, коj во десната рака држи скалпел, а во левата кути|а за лекови.
Потребно е да се нагласи дека спомнатите фигури со своите штукатурни рамки сочинуваат една целина со камениот иконостас од koj до денес останале: архитривната
греда, еден столб со капител и дел од парапетна плоча, сосема доволно за да се изврши реконструкциja
Внимателно разгледува]ки го живописот во нерешката црква, на секого му станува jacно дека истиот е дело на повекераце, пред се на рацете на дващата главни Majстори. Тие се разликуваат помегу себе не толку според цртежот колку според колоритот Но paбoтejkи подолго време заедно тие успеале да ги подредат и цртежот и колоритот на единствена цел, за динамично и драматично сликане на настаните раскажани во Светото Евангелие, подвлекуваjки jaпри ceкojaможност cвojaтaопределеност на фигурите да им вдахнат разбранет внатрешен живот. Потребно е да нагласиме дека и во обемната литература, Kojaшто од ден на ден се зголемува, веке се искажани одредени мислена
за бpojностаa на зографската таjфа што работела на живописуването на црквата Св. Пантелеjмон во Нерези. Така, В.Лазарев смета дека живописот го работене неколкумина маjстори (четворица или петмина) В. Лазарев смета дека главниот MajcTopе повиканиот Majстор kojдошол од Цариград и дека неговата рака го извела живописот на нардговорните и на|осветлените делови во црквата, а на tojдел му припагаат и Hajзнaчаjнитeдосега сочувани композиции: Сретение, Преобрзжение, Лзарево воскрсение, Рзгане нз Св. Богородица, Воведение на Св. Богородица во хрзмот, Влегуване во Ерусалим, Симнуванье од крстот и Оплакуване Христово. Главниот Majcтop се покажува многу опитен и сосема сигурен во себе. Toj слика брзо и смело владееjки со еден широк диjзпазон на сликарски постапки, во што се покажува неговата првокласнз обука.
Вториот зограф, според Лазарев, наjблискиот помошник на главниот Majcтopkojja работел композициjата на Евхаристи)зта (Причестуването на апостолите) и некои од ликовите на светите воини, работи во помалу сигурен манир и слика со нешто поразводнети бои. На овие дваjца главни маjстори им помагале и дваjца или троjца ученици чии раце можат да се распознаат во живописот изведен во нартексот и страничните простории. Нивната рзбота уште повеке отстапува од работата главниот маjстор. Кога зборуваме за живописот на нартексот и страничните простории, односно за работата на учениците на главниот маjстори неговиот нajблизок помошник, сакаме да Jа нагласиме мислата нз познатиот историчар на византиската уметност В. Лазарев, за возможноста учениците да биле од редот на зографите кои живееле и работеле во obojKpaj. Оваа мисла има многу реални согледувана и ни се чини дека В. Лазарев не греши кога посочува на таа возможност.
Но да се вратиме кон делото на главниот нерешки зогрзф.
Како врвно негово достигнуване се сметаат, пред се, композициите Оплакуванье Христово и Симнуване од крст.
Композициjата Оплакуване Христово е позната тема коjaсе сретнува речи си во сите цркви насликани пред и после живописуван-ето на нерешката црква.
Но Оплакуването во Нерези од сите нив се разликува, не толку поиконографските посебности, колку по извесни елементи щто се покажуваат како достойнство на непознатиот зограф од Нерези. Во прв ред тоа е нагласеното истакнуване на внатрешните чувства на прикажаните личности.
Св. Богородица е насликана како Majкaкоjaплаче над своjот мртов син. HeJзното лице покажува болен израз на длабока болка. Неjзиниот поглед е вперен во лицето на мртвиот син кого што го држи во драматична прегратка.Богородица во оваа композициjа не е онаа позната Majкa од постариот живопис, Kojaсо KpaJнoвоздржани тестови, со лесно наведната глава, или само со малку крената рака ги искажува внатрешните чувства. Тука Св. Богородица е Majкaкojaплаче над cbojotмртов син. Неjзиното лице е згрчено, вегите се силно подигнати и набрани, усните стегнати во грч, а од очите избива неопислива тага кojaшто се пренесува и на другите лица во композициjата.
Haпуштаjки го Цариград непознатиот зограф како да се почувствувал послободен. Се добива впечаток како неговото дело да настанало под влиjание на описите во апокрифната литература. Во Никодимовото Евангелие, или во делото на Георгие Никодимеjски, Св. Богородица е опишана како обична маjка кojaоткако го видела телото на cbojotмртов син положено на зeмja, не можела да ги потисне во себе чувствата, се фрлила врз него прегрнуваjки го и лееjки врели солзи. Во tojпоглед нерешкото Оплакуване станува навистина неповторлива слика, вистинска вредност на византиското сликарство. Споредуването на оваа композициjа со други, на пример со прочуеното Оплакуване на италиjанскиот сликар Гото, работена околу 140 години подоцна во калелата Арена во Падова, покажува дека нерешкиот зограф повеке внимание му посветил на прикажуването на внатрешните чувства на насликаните личности
и далеку повеке успеап во тоа од славниот Гото, kojсвоето внимание го свртува повеке кон обработката на облиците на своите фигури,даваjкиим сипна тродимензионална реалност, така што ни се чини дека се работи за фигури со полна пластичност, што се разбира, нерешкиот мajcтopне го постигнал. Мегутоа нерешката Св. Богородица ппаче,
неjзината бопка ги раскинува срцата. Готовата Св. Богородица е претставена како млада силна жена со малку натажено лице.
Споредуването на сликарството на нерешките маjстори со Гото, само по себе наметнува едно прашанье, кое впрочем во изминатите години често пати е поставувано од любителите на средновековната уметност, Тоа е прашането за пojaвaтaна ренесансни елементи во оваа сликарство, поточно прашането би гласело: дали има место да се зборува за некакви ренесансни елементи во нерешкото сликарство?
Продлабочените студии покажаа дека одговорот е негативен ако се мисли на ренесансни елементи во смислата на оние од италианската ренесанса чиипрв вестител е токму Гото, но се разбира одговорот би бил потврден ако се мисли на елементи што ги носи т. н. ренесанса на Комнените. Зашто, сосема е jacно дека на Балканот во tojпериод,
а и подоцна. не постоеле никакви, во прв ред, економски а потоа попитички и други услови што би овозможиле пojaвaна ренесанса по угледуванье на италианската, и тоа повеке од еден и половина век порано отколку во Италиjа.
Своjата основна концепциjа за прикажуван-е на ликови со jасно изразени внатрешни чувства - сликане на композиции со силно изразена драматика - непознатиот нере-шки мajcтopуспешно jeспроведува и во познатата композициjа
Симнуване од крстот .
Во еден сосема иреален простор, во коjштoсината линиjа на небото ja доппира маслиново зелената лигмца на земата, е поставен голем крст за чиjшто долен дел се уште се приковани нозете на мртвиот Христос, До крстот, испакнуваjки во предниот план, се поставени скали на коишто е застанат Никодим kojво рацете го држи мртвото Христово тело. Од левата страна е Св. Богородица, а од десната Св. Jobаh. Од иконографска гледна точка, би се рекло дека нерешката композициjа не се разликува многу од истата композициjа насликана во периодот на Xi век во криптата на манастирот Св Лука во Фокида. Но токму ова слоредуване покажува кои се новините што ги
внесува нерешкиот зограф. Св, Богородица во сликарството на Св. Лука ja држи раката на Христа како да сака да предизвика сочувство за нанесените рани, додека во Нерези таа го прегрнува мртвиот син, чиешто тело е олабавено, нежно допираjки го своето лице до неговото. Нежната маjка, и тука раскинувана од тешка болка се поведува ло силните маjчински чувства, не водеjки сметка за воздржаноста што беше една од
карактеристиките на византиското сликарство од претходната епоха.
Опишуваjки ги композициите што ги опишуваат страданата Христови, треба да нагласиме дека не помалку интересни и значаjни за византиското сликарство биле композициите насликани на сводовите, но тие биле уништени во силниот земjотрес од 1555 година.
Во втората зона, на ]ужниот зид, се наога композицрjата Влегуване во ЕрусалимИ оваа композииjа е прилично оштетена. но сепак импозантно делуваат сочуваните ликови на десната страна од композици]ата каде што се насликани. граганите на Ерусалим кои застанати пред портата на градот го пречекуваат Христос. Мегу нив се забележува и
една жена, кojaшто го качила на рамо своето дете за да може истото непречено да го следи доагането Христово.
На западниот зид, по цела широчина, се претставени две знача|ни композиции: Рагането на Св. Богородица и Воведението .
Разгледуваjки ги, нашето внимание посебно го привлекуваат неколку вешто изведени детальи, мегу кои што Hajинтересен е баиjането на малата Богородица во голема вана, како и групата жени кои држат садови во рацете.
Во втората комлозицjа вниманието го привлекува групата девоjки со своите продуховени лица.
На северниот зид е насликана композицjата Лазарево воскресение.Во предниот план зографот наслика интересен детал; снажен човек со голем напор ja крева надгробната плоча нacтojyвajkи да jaпрефрли од едната на другата страна. Десно од него, пред нозете на Христа, се насликани сестрите на Лазар од кои едната ги бакнува нозете Христови, а другата е свртена кон cbojotвоскреснат брат, како да сака уште еднаш да се увери дали навистина воскреснал.
Ако во досега наведените композиции, посебно во Оплакуването и Симнуване од крстот теренот накоjштосе случуваше настанот беше лишен од секаква вегетациjа, што мислиме, на лосебен начин го покажуваше и емоционалниот однос на зографот кон настанот што го слика, во композицтата Преображение гледаме не толку буjнa но разновидна и внимателно изведена вегетациjа, мегу кojaшто забележуваме стари глуждови на маслинови дрва, трева и црвени и сини цветови.
Во композициjата Сретене , насликана на jyжниот sид, зографот за да го одреди точно местото на настанот, грижливо jaобработува внатрешноста на просторот сликаjки цокла од разнобоjни мермерни плочи, вообичаена декорациjа во сите поголеми и побогати храмови.
И пoкpaj статичноста на фигурите што доага од иконографската содржина на оваа композиции, заграфот нашол начин да внесе и драматичен тон. Тоа е живото движене на исплашениот Христос во рацете на Св. Богородица.
Во олтарниот простор се насликани во цел раст, во првата зона, архиереите од Великиот вход облечени во бели полиставриони со темноцрвени крстови. ПодкомпозициягаПричестуванье на апостолите е насликана Хетимасиjата.
Мегу ликовите насликани во поткуполните странични простори посебно внимание заслужува ликот на Св. Трифун, облечен во бел хитон и црвен химатион. Светлозелениот ореол го нагласува облагороденото младо лице, сместуваjkи го мегу наjуспешно насликаните ликови не само во оваа црква, туку во византиското сликарство воопшто.
Досега спомнатите ликови и композиции, како и оние коишто по oвojповод не ги споменввме, изведени со рацете на нерешките маjстори, претставуваат единствена галериjaна врвните достигана на уметноста од времето на Комнените кои пристигнала до нас.
Веке спомнавме дека по зeмjoтpecoт од 1555 година црквата била обновена. Врз новоизградените површини бил изведен живопис. Непознатиот зограф, поставен пред задачата да ги покрие со фрескоживопис празните површини. тргнал од концепци|ата Koja била прифатена и практикувана во XVI век. Над nojacoт со стариот живопис tojпоставил фриз од медагьони со маченици, но поради ограничениот репертоар не бил во cocтojбaда лрона|де нови, адекватни за оваа црква сцени, или едностзвно да ги повтори оние што недостасувале поради уништуването, туку едноставнопочнал да ги слика оние сцени што му биле познати и приготвени за сликане во нова црква, заборавajkи дека на видовите некои од нив веке се насликани. Така денес, разгледува|ки jaцрквата, наидуваме на истите композиции, еднаш насликани во рамките на стариот, а втор пат во рамките на живописот од XVI век. Но ова има и ceкojaдобра страна. Ни помага лесно да ги компарираме и сфатиме разликите помегу сликарството настанато во епохата на Комнените и тоа од времето на турскиот султан Сулеjман Величенствени (1520 -1566 г.) Зборува|ки зз сликарството на непознатиот зограф од XVI век, потребно е да подвлечеме дека тоа нема поголеми квалитети. Цртежот и колоритот се далеку под можности-те на другите зографи од ова време. Спореден со живописот на манастирот Св Никола во село Жван - Демир Хисарско, работен во 1537 - 43 година од раката на Димитар зограф од село Леуново, нерешкиот зограф се покажува далеку послаб
Но секако поталентиран се покажува непознатиот зограф kojна видот, десно од влезната врата Kojaшто води од нартексот во наосот, го насликал во цел раст Св. Архангел Михаил. Obojлик поставен до вратзта, преку опширниот текст испишан на отворен свиток ги опоменува посетителите кои што ке влезат во храмот со «нечисто срце«. Во десниот долен агол е испишан текст во kojсе споменува дарителот Ctojko. Ако правилно го дешифрираме врежаниот натпис што се наога на оваа фреска,од коjаштосе чита »Во лето 7 000«, тогаш, фланкираниот Архангел до вратата можеме да го датираме пред 1492 година, што врз основа на стилот не би било невозмож-но.
Црквата Св. Пантелеjмон е окружена со висок манастирски sид што затвора широк двор во коjштосе сместенизградите на конакот и другите помошни просторни, како и големата чешма со студена и питка вода.Како изгледале старите конаци коишто за потребите на калугерите биле изградени, секако, веднаш по sидането на црквата, или паралелно со неа, што значи во втората половина на XII век, не е познато. Мегутоа сосема е логично да се претпостави дека тие постоеле, и во зависност од состо|бата низ векови биле поправени, проширувани и обновувани. Дали конаците коишто стигнале до нас биле изградени на постарите темели, е тешко да се каже,иако разгледуваjки го просторот се чини дека сегашното место отсекогаш било наjпогодно за таа намена.Конаците ги
сочинуваат. една голема, една помала и неколку помошни згради. Големиот конак, по cвojaTaформа,поделеноста на призем|е и кат, распоредот на просториите, матери|алот одкоjштое изграден и низа други особености, потсетува на конаците од старите светогорски манастири, како и на конаците во македонските манастири,мегу кои да гиспоменеме. Св. Оован Бигорски, Св JоакимОсоговски и Св. Гаврило Лесновски, последните изградени кон кpajoт на XVIII и првата половина на XIX век.Ако судиме според големината на нерешките конаци ке заклучиме дека монашкото братство на oвojманастир не било големо, може да се рече никогаш не го надминувало броjот на изградените келии, а тие не биле повеке од десетина. Напуштени уште од кpajoт на XIX век, конаците биле во многу тешка состо|ба, така што нивното обновуване и адаптиране се покажа како неминовност.
Интересувам се от средновековие и византийска култура и изкуства...хоби ми е историята и фотографията.Обичам да пътувам и го правя винаги ,когато мога да открадна малко време
Благодаря ти за труда, за прекрасните снимки и перфектното им съчетание с текста. А църквата си го заслужава...
ОтговорИзтриване