петък, 11 септември 2009 г.

Църквата Св Теодор край Бобошево


Малко преди Бобошево човек докато си кара колата и на едно дърво гледа табела ... Св Теодор 10 век ...УХА направо не е за вярване ... табелата сочи къра и ние тръгваме послушно натам ... хубаво ама църква няма ...


мотаме се мотаме ,и точно тогава окото забелязва една дъсчена, сюрреалистично килната барака на която с блажна боичка се мъдри надпис СВ ТЕОДОР ...



леко в недоумение пристъпваме към бараката и заобикаляйки я предпазливо ,да не би да излезе отвътре някой безсмъртен лозар на 4 мастики и въоражен с мотика , боязливо отваряме вратичката ,застопорена с дървен райбер и парче тухла, и що да видим ...



те ти поредния български абсурд ...


дори неопитното око на лаика може да види че църквицата е била китно и красиво архитектурно творение ... и кво прави в тая барака един Господ знае ... казват ,че някога си е изглеждала съвсем добре ама от нехайство,безхаберие ,немарливост и тъпанарщина ето това е дереджето ... в барака ...


кенефа на селската ми къща дето е на двора е по – готин от тва творение ...

Сигурно региона е безалтернотивен или просто никой не го ебе ... ми то аз да си призная вече ако искам да видя средновековна църква ,няма и да си помисля за България ... ей ти Македония ,Сърбия ,Гърция ... безброй и в прекрасно състояние ... ма ние понеже сме отворени и имаме ,та имаме ... за цяяяялата страна са цееели 10 ... поне ... кво да се мъчим ...ае в бараката ...


Иначе Божо Димитров и клонингчетата му разправят ,че сме на трето място в Европа по брой паметници на културата ... мое да ги разправяте на баба ми ... тя може и да ви върже на простотиите ... пак не е съвсем сигурно ,ама пробвайте на нея ... аз съм видял достатъчно ,за да оценя по достойнство българския абсурд.

Срам ме е ... не знам що точно мен ,ама ме е срам ...


Църквата е квадратна с кръстовиден план т.н. свободен кръст, като раменете на кръста са засводени.



Размерите са 7,30 на 6,40 метра.Има една апсида от изток и е без притвор, а цилиндричния купол лежи върху барабан, образуван от ъгловите рамене на кръста.


Градежа е от камък и тухли.Строежа на храма може да се датира към периода XI XII век


Различават се два слоя стенописи ... първия слой специалистите датират в XIV век


докато втория слой е по-късен ... може би XV XVI век ,съдейки по естетиката на образите, лишени от съразмерност ,пластичност и колорит



4 коментара:

  1. църквата към 1928 още е била с покрив, макар и вече за ремонт. можело е да бъде спасена.

    Ангеле, изумяваш ме. Бил съм там много пъти, аз те заведох, а някои от стенописите там въобще не си ги спомням.

    ОтговорИзтриване
  2. Благодаря ти за което приятелю ,радвам се да те видя тук :)
    Вярвам ,че все още може да бъде спасена и да се реставрира до купол ...
    Пък някой ден живот и здраве пак ше си спретнем някое пътуване :)

    ОтговорИзтриване
  3. Почти със сигурност ще идвам към вас през почивните дни

    ОтговорИзтриване
  4. Тази барака е направена от местните хора, за да запазят поне от дъждовете това национално богатство, което е включено като ценен обект в културното наследство на ЮНЕСКО...Така си стои запуснат в бараката още от, мисля, 60-70-те години на миналия век. И мен ме е срам и ми е болно.

    ОтговорИзтриване